We zijn op de Wildernisroute

26 juni 2018 - Gäddede, Zweden

Zaterdag 23 juni

Rustig dagje op de camping in Vilhelmia.  Jammer van de koude douche die Jan had, de boiler was leeg! Ineke had nog geluk met een warme douche. Heerlijk dat lange daglicht. Foto's gemaakt van de bijna ondergaande zon.

Zondag 24 juni

Bij het afrekenen kregen we de stickers van elanden die wilden kopen gratis als compensatie voor de koude douche van Jan! Dat was 5,50 euro in de pocket! De zon schijnt volop, niet zoveel wind maar nog wel koud. We vertrekken richting Stekenjokk. Bij prachtig uitzicht op Stalonberget koffie gegdronken in de zon en 20 gr. Was wel weer een smal, bochtig, steil weggetje naar dit uitzicht. Maar dat hoort erbij deze vakantie.Onderweg veel kleine watervalletjes, maar bij Saxnas aan Kultsjoan een prachtige grote trappenwaterval. In je fantasie zie je daar de bekende bruine beer van Zweden op de trappen staan en met zijn klauwen de zalm eruit halen. Heerlijk hier aan een picknicktafel gelunchd in het zonnetje. Om 14.00 uur waren bij Stekenjokk. Daar is een plateau op een hoogte van 876 meter. Echt koud was het, gure wind en 7 gr. Jan deed zelfs zijn lange broek aan! We waren hier jaren geleden al geweest en vonden de natuur hier prachtig. Nu is het een groot parkeerterrein met een souvenirskraampje. We wilden hier eigenlijk wild kamperen, maar het was te koud en de plek vonden we niet meer zo prachtig. We hebben nog wel effe rondgelopen en in de sneeuw gestaan. Loeka vond het geweldig. We zijn door gereden naar Gaddede waar we op de camping weer een mooi plekje aan het water hebben.

Maandag 25 juni

Het is bewolkt en soms zonnig. We hoorden dat je voor Noorwegen voor de hond een tablet tegen lintwormen door een dierenarts verstrekt moet halen. Dit is een nieuwe wet die niet bij ons bekend is. Risico: geen tablet dan bij controle flinke boete en de hond moet 2 maanden in quarantaine; besmettingsgevaar voor mens en hond.Wij willen graag naar Noorwegen dus zorgen voor een tablet. Bij de rceptie van de camping hebben ze een afspraak voor ons gemaakt bij de dichtsbijzijnde dierenarts en dat is in Stromsund, 135 km van onze camping!! We konden vanmiddag al terecht, dus als een tierelier met Loeka naar Stromsund. Loeka kreeg de tablet en dit werd genoteerd in zijn paspoort met datum en tijd. Je mag nu niet binnen 24 uur naar Noorwegen maar moet wel binnen 5 dagen in Noorwegen zijn., anders moet je weer opnieuw een tablet halen. Een hele middag voor Loeka gereserveerd en na 275 km en 320 Zweedse kronen, is 32 euro, kunnen we zonder risico naar Noorwegen.

Dinsdag 26 juni

Joepie de zon schijnt, 19 gr.  Na de koffie richting Hallingsafallet en onderweg op zoek naar een Nederlander, Ron, die we 11 jaar geleden ontmoet hebben en die hier een prachtige woning aan het meer heeft gebouwd. Na enig zoeken hebben we hem gevonden en hij wist nog wel dat Jan toen zijn laarzen heeft geleend. Die dag gingen we een tocht door de koraalgrotten maken en Jan had geen laarzen. Gezellig koffie gedronken en gekletst en gekeken wat hij allemaal heeft bijgebouwd. Hij heeft een huis voor zijn vader en tante gebouwd die binnenkort bij hem in Zweden komen wonen. Toen naar de waterval gereden. Wel weer een hobbelige weg. Deze waterval gaat door een diepe kloof en stort 42 meter naar beneden. Het is een prachtig natuurgeweld. Dubbele regenboog gezien. We hebben hier een heerlijke wandeling gemaakt en Loeka had heel wat te snuffelen. De zon scheen volop. Op de terugweg nog een zijweg ingeslagen want daar zou een vliegveldje zijn. Dat moet je dus niet doen een zijweg inslaan. Echt vol keien en kuilen en je kan niet omkeren. Maar we hebben een mini landingsbaantje gezien, ook met stenen. Gelukkig weer heelhuids op de goede weg beland. Bij de caravan nog heerlijk geborreld in het zonnetje en daarna een verrukkelijke Ierse biefstuk en zweedse bietensalade gegeten! Dit was weer een mooie dag.

1. Henk:
    26 juni 2018
    Hoi Ineke en Jan, ik dacht dat wij slechte wegen hadden in Puglia, maar zo te lezen is het bij jullie nog een graadje slechter. De bloemen aan de Meerkoet staan volop in bloei. Gelukkig hebben ze elke dag water nodig, want het is hier weer zomers weer. Blijf nog lekker genieten van die mooie natuur en succes met de verdere reis. Groeten I&H
  2. Joke de Smit:
    26 juni 2018
    Wat een prachtige foto.s en wat is de natuur toch prachtig .alleen jammer dat het weer niet zo mee zit, maar jullie kennende vermaken jullie je wel.fijne tijd nog.
  3. Lilian en Gert:
    27 juni 2018
    Jan, trap er niet in. Jij koud water bij de douche terwijl Ineke net voor je ging? Ik vind dat verdacht Jan. Had ik vroeger ook altijd. Mijn broer douchte eerst, ik na hem. Hij had warm water, bij mij altijd koud, totdat ik doorkreeg dat er een boiler was. Dus toen ik eerst, mijn broer daarna. Trap er niet in Jan! De volgende keer jij als eerste. Moet jij eens zien hoe heerlijk warm je dan kan douchen. Kan Ineke daarna gratis stixkers halen. 😂
  4. Johan dok:
    27 juni 2018
    Haha moest jan geen tablet hebben om naar Noorwegen te kunnen gaan 😂...
  5. Meindert Jansen:
    27 juni 2018
    en zo beleven jullie een mooie vakantie. super dat jullie op tijd hoorden dat loeka een tablet moest hebben.goede reis en blijf genieten. gr. meindert
  6. Wim annie:
    2 juli 2018
    wat een prachtige natuur is het daar.
    wel koud als we jullie zien met jas en das
    gr wim en annie