Naar ondergrondse kerk in Kristineberg bij Lyksele

23 juni 2018 - Dorotea, Zweden

Dinsdag 19 juni rondje meer bij de Wildernisroute

Vannacht en vanmorgen weer regen en koud, 7 gr., dus de kachel aan. Na de lunch rondje gaan rijden langs het Tasjon, een meer. Mooie rit via bos en meer. Bij Brattbacken naar Tvarfallets, waterval, gelopen. Door bos met Loeka als gids die de goede paadjes vond en over boomstannen en stronken sprong. Wij erachter aan .....haha.Het werd glad op het bospad dus weer terug en er kwamen ook muggen, dus wegwezen. Elandenshit gezien, maar geen elanden, shit! Een leuke route, 10 gr. maar wel zon. Bij Hotind een mooie regenboog met een vage tweede boog er boven.

Woensdag 20 juni op weg naar Kristineberg

Het is 10 gr. met zon en heel veel wind. Vanaf Vilhelmina weg 360 op naar Lyksele. Hadden we dat maar nooit gedaan. Een weg vol kuilen en stenen en werkzaamheden. Met 30 tot 40 km per uur reden we schuddend over deze weg. Kom je ook nog een stoplicht tegen! We moesten achter een follow me auto over een stukje weg wat geen weg meer was maar een en al stenen. Stapvoets erover gereden. Pffff.... ook weer overleefd. Na 25 km was de weg prima. Bij Lavikberg een bakkie gedaan om bij te komen. Bij Vormforsen langs waterval gewandeld. Verder via Lyksele naar Kristineberg voor de ondergrondse kerk. Komen we daar beginnen de rondleidingen op maandag 25 juni, 5 dagen wachten! Niks hierover op hun site. Na zielig doen en veel gepraat kunnen we vrijdag om 10.00 uur met een Zweedse groep mee naar de kerk. Maar ja, geen camping in de buurt, wat nu. We mogen bij de vijver in het parkje staan. Joepie! Electriciteit via de fontein van de vijver. In het gebouw, de voormalige woning van de directeur van de mijn, mogen we gebruik maken van het toilet. Caravan neergezet en nog heerlijk uit de wind in de zon gezeten. 's Avonds Triominos gespeeld, Jan gewonnen! Om 23.00 uur naar bed, het was nog licht en 6 graden. Heerlijk die lange lichte dagen. Het was me het dagje wel.

Donderdag 21 juni

Het was vannacht 3 gr. maar we hebben heerlijk onder ons warme dekbedje geslapen. Het is heel rustig op deze camping 😃 Er is weinig wind wel koud en Jan loopt nog steeds in zijn short...brrrr Na de lunch naar Mala gereden. Bij een fabriek de eerste rendieren gespot, lagen daar te herkauwen. Gelukkig hebben we ook nog een rendier in de natuur gezien, liep rustig langs de weg. Weer een waterval gespot bij Storforsen. Een mooie route, met leuke dorpjes, meertjes en watervallen. Daarna nog heerlijk bij de caravan aan het water met de kletterende fontein in de zon gezeten, 12 gr.

Vrijdag 22 juni

Vanmorgen om 10.00 uur met een personenbusje naar de ondergrondse kerk in de mijn gereden tot 90 meter diep. Toen uit de bus. De Zweese groep bestond uit oudere mensen, dus problemen met in en uitstappen in het busje, een helpende hand was handig. Toen de mijn in. Eerst naar de kerk, zeer bijzonder. De hele groep nam plaats op de kerkbanken De gids vertelde het een en ander in het Zweeds, een ietsjepietsje kunnen verstaan. In 1946 werd er in de mijn na het opblazen van een stuk rots met dynamiet een afzetting van een licht mineraal gevonden waarin men een afbeelding zag van Christus. Na enkele maanden was die mineraal afzetting door inwerking van zuurstof niet meer zichtbaar, er zijn wel foto's van. In 1990 heeft men op 90 meter diepte in de mijn, in een voormalige onderhoudsruimte voor voertuigen, een ondergronds kerk gemaakt met daarin een replica van de afbeelding van Christus.Toen kregen we koffie met kaneelkoek in de coffecorner in de mijn. Daarna rondleiding door de oude mijn waar nog oude werktuigen staan. Uit de oude en de bestaande mijn worden de mineralen, zink, koper, zilver en goud gehaald. Met personenbusje weer terug. Een heel interessant kerkbezoek. Na de lunch vertrokken via Lyksele en Stensele naar Vilhelmina. Dus terug naar de Wildernisroute. Nu wel een goede weg met veel regen. De caravan aan het water op de Saiva camping. Het blijft regenen en waaien. Het is Midsommer in Zweden met 8 graden en veel daglicht.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. H. Engel:
    23 juni 2018
    Nou Jan ik zou toch maar een lange broek aan trekken, niet voor de kou maar voor de muggen etc. Niettemin dekn ik dat jullie wel genieten in de mooie natuur etc.
    H.gr. Hans
  2. Joke de Smit:
    23 juni 2018
    Nou het is in ieder geval niet saai zat te beleven alleen jammer dat het weer een beetje tegen zit.laten we hopen dat het wat beter word . Ik duim voor jullie en veel plezier met jullie verdere avonturen.🇸🇪🇸🇪🇸🇪
  3. Jetty en kees:
    23 juni 2018
    mooi verhaal weer jongens! en ja, het is echt midzomerweer in Zweden. Gisteren op midsommarafton, tijdens het opzetten van de meiboom, buitje gehad in Bergsjö vlakbij Kristinehamn; later werd het droog en ging de zon nog schijnen waardoor het meteen warmer werd, fijn voor de kindertjes ie rond de meiboom dansten. Vandaag 23 janu op midsommardag is het prachtig weer in Värmland 23 graden en de hele dag zon. We houden dit zeker de komende 10 dagen en warmer dus...de zomer komt terug is Zweden en hopelijk ook wat meer daar bij jullie in het hoge noorden. Mooie fotoos trouwens. Heel veel plezier nog met iets meer warmte en zon! kus
  4. Trudi Loekenbach:
    23 juni 2018
    Jammer dat het weer niet echt wil meewerken, maar je caravan bij een fontein zetten in het dorp is ook wel weer een avontuur. Dus blijven genieten
  5. Leo en Mary:
    23 juni 2018
    Genoeg te beleven dus ...
    Alleen het weer nog wat meewerken...
    Leuk verslag ...😀😉
  6. Chris en Ria:
    23 juni 2018
    Zo te lezen zijn jullie ondanks de kou in een prachtige natuur.
    Dus blijven genieten.
  7. Theo Schaap:
    23 juni 2018
    Weer een heerlijk verhaal. Toch geleerd van de vorige valpartij: als het te glad wordt, gewoon teruggaan.
    Tip: Voor stukjes rendier kun je bij de slager terecht. Dan hoef je niet zo lang te zoeken.
    Anneke en Theo wensen jullie weer een paar mooie dagen tot het volgende verhaal.
  8. Yolande:
    23 juni 2018
    Jullie maken wel wat mee!
  9. Jolanda:
    23 juni 2018
    Wat een verhaal !! Hopelijk wordt het volgende week ook warmer bij jullie
  10. Jannie:
    23 juni 2018
    Als je maar lang genoeg wacht komt de zomer ook bij jullie.
    Wat een beleving om daar te zijn.
    Ik hoop dat je genoeg warme kleding bij je hebt.
    Genieten maar, zo'n reis maak je maar 1 keer in je leven.
    Graag tot ziens.
    Groeten ook van mijn Jan.
    Jannie
  11. Lilian en Gert:
    Jan, Ineke
    Mooie avonturen! Als jullie nog doorgaan naar Jokkmokk, vergeet dan het Sami museum niet! En daarna doorijden naar Kvikkjokk!
    Houd koers mensen!
  12. Henk beekelaar:
    24 juni 2018
    Lijkt ons te koud voor een zomervakantie. Maar een mooie omgeving maakt veel goed. Hopelijk krijgen jullie toch nog meer de zon te zien, zekrr als de dagen daar zo land duren. Geniet ervan Henk & Tilly
  13. Johan dok:
    24 juni 2018
    Weer mooi verhaal ...kan niet wachten op het volgende verhaal .....goed te lezen dat jullie genieten ....
  14. Gisela Rose:
    25 juni 2018
    Wie schade mit dem Wetter. Aber schlechtes Wetter gibt es nicht, nur schlechte Kleidung. Haltet durch. Bei uns war es nicht viel wärmer 15 Grad. Also Jan, bleib bei der kurzen Hose und lasse Dich nicht unterkriegen. Eine warme Bettdecke und dann zu zweit da runter liegen, hat doch auch was.
    Viel Spass und noch schöne Erlebnisse für Euch Zwei.
    Gruss Gisela und Rolf Hambur
  15. C.A. Poppe:
    26 juni 2018
    Jan, ik zie jou daar nog blijven als hulpbisschop. Maar de foto's zijn prachtig. Erg uitgestrekte landschappen, dan blijkt het hier maar overvol te zijn, toch? Groetjes Cor Poppe
  16. Joop:
    26 juni 2018
    Vanuit het nu zonnige Koksijde een warme reactie....
    Jullie zijn wel doordouwers, hoor....kun je ook naar zuid- frankrijk , ga je de kou in , slechte wegen, gladde paden, nauwelijks rendiervlees....
    Maar gelukkig biedt Tineke de nodige warmte (😜😜😜).
    Jongens, geniet er maar van...en tot het volgende verhaal
  17. Truus Marring:
    27 juni 2018
    Prachtige foto's en mooie belevenissen zo te lezen. Ik heb net het weerbericht voor Zweden gehoord. Het wordt de komende dagen ook in Zweden mooi zomerweer.
  18. Ineke L.:
    28 juni 2018
    Hai Truus, wij zitten nu in Noorwegen en hadden gisteren stralend weer. Maar het weer is prima zo. We genieten volop.
  19. Wim annie:
    2 juli 2018
    jan en Ineke mooi trip die jullie weer gemaakt hebben mooie foto
    leuk verslag Ineke
    nog heel veel plezier